1.0 Luomme kestävää hyvinvointia

ISS Palvelut on yksi Suomen suurimmista yksityisistä työnantajista ja siten merkittävä toimija koko yhteiskuntamme kannalta. 7 613 ammattilaistamme edustaa 107 eri kansalaisuutta. Olemme myös palveluyritys, jonka toiminnan tarkoituksena on tehdä maailmasta toimiva. Toteutamme tämän luomalla tiloja, joissa on hyvä olla. Huolehdimme niin toimistoista kuin teollisuuskiinteistöistä, niin kouluista kuin lentoasemista – ja näitä tiloja käyttävistä ihmisistä. Vaikutamme palveluosaamisellamme ympäristön hyvinvointiin, autamme asiakkaitamme pääsemään vastuullisuustavoitteisiinsa ja pidämme huolen oman liiketoimintamme läpinäkyvyydestä.

1.1 Toimitusjohtajan katsaus

Sosiaalisesti kestävän yhteiskunnan rakentaminen ja ilmastonmuutoksen hillintä vaativat toimia yhteiskunnan kaikilla tasoilla. ISS on yhtiönä vahvasti sitoutunut edistämään vastuullisuutta ja kestävää kehitystä. Vastuullisuuslupauksemme mukaisesti kestävä liiketoimintamallimme tukee maailmaa, jossa elämme ja toimimme. Vastuullisuus on integroitu osaksi kaikkea toimintaamme ja näkyy meillä konkreettisina tekoina ja avainlukuina.

Aikamme megatrendit, kuten digitalisaatio, ekologinen kriisi, kustannusten nousu ja työelämän muutokset tekevät tulevaisuudesta arvaamattomampaa ja liiketoiminnan suunnittelusta haastavampaa. Toisaalta muutos luo aina myös mahdollisuuksia. Rakennettu ympäristö on merkittävä hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja. Meillä on ilmastonmuutoksen aiheuttamiin sopeutumistarpeisiin liittyviä palveluratkaisuja, osaamista edistää luonnon monimuotoisuutta ja kykyä kehittää teknologian avulla toimintamalleja, jotka lisäävät tehokkuuden lisäksi työn turvallisuutta, mielekkyyttä ja yhdenvertaisuutta – ja siten työelämän vastuullisuutta.

Loppuvuodesta 2023 käynnistimme EU:n kestävyysraportoinnin mukaisen kaksoisolennaisuusarvioinnin, jossa esille nousivat tutut teemat henkilöstön hyvinvointiin, oikeudenmukaisuuteen ja yhdenvertaisuuteen sekä ilmastonmuutoksen hillintään ja vastuullisiin arvoketjuihin liittyen. Nämä teemat ovat jo pitkälti osana nykyistä vastuullisuusohjelmaamme ja toimivat vastuullisuustyömme jatkokehityksen perustana.

Vastuullisuusodotukset näkyvätkin yhä vahvemmin asiakkaidemme odotuksissa ja erilaisissa ulkoisten toimijoiden arvioinneissa. Olemme saavuttaneet merkittäviä virstanpylväitä, kuten Euroopan puhtaimman lentoaseman palkinnon, Nolla tapaturmaa -foorumin tasoluokituksen ja tunnustuksen hyvän mielen työpaikkana toimimisesta. Viime vuonna juhlimme myös ylpeänä Pride-kuukautta ja saimme tunnustusta EcoVadis-vastuullisuusarvioinnissa. Merkittävimmät asiakkaamme ovat puolestaan osoittaneet luottavansa toimintaamme antamalla meille NPS-arvon 50.

Olemme asettaneet Net Zero -tavoitteen koko arvoketjullemme vuoteen 2040 mennessä. Viime vuonna jatkoimme hankintakäytäntöjen kehittämistä ja keskityimme toimitusketjumme ympäristövaikutusten hallintaan, sillä noin 97 prosenttia päästöistämme tulee arvoketjustamme. Tänä vuonna vahvistamme entisestään yhteistyötä toimittajiemme kanssa koko toimitusketjumme kestävyyden vauhdittamiseksi.

Tuotamme arvoa suomalaiselle yhteiskunnalle etenkin vastuullisena ja vakaana työnantajana. Haluamme luoda työpaikkoja, jotka ovat turvallisia, monimuotoisia ja osallistavia. Kun työllistämme erilaisia ihmisiä, voimme myös tukea yhteiskunnan tasa-arvoa.

Työyhteisömme on jo nyt monimuotoisuudessaan mielestäni jopa poikkeuksellinen. Monimuotoisuus tuo mukanaan ainutlaatuisia näkökulmia ja innovaatioita. Se kuitenkin vaatii myös sitä, että huomioimme yhdenvertaisuuden ja osallisuuden haasteet. Meidän onkin jatkuvasti parannettava toimintaamme varmistaaksemme, että jokainen työntekijä kokee itsensä kuulluksi, arvostetuksi ja ymmärretyksi.

Turvallisuus on ensisijainen prioriteettimme ja se ulottuu työntekijöihimme, asiakkaisiimme ja kumppaneihimme. Turvallisuutta parannetaan ennen kaikkea ennaltaehkäisemällä riskejä. Viime vuonna henkilöstömme teki yli 30 000 turvallisuushavaintoa, jotka osaltaan varmistivat, että kaikkien työtapaturmien määrä väheni ja loukkaantumisten aiheuttamat poissaolot harvenivat edellisvuoteen verrattuna.

Nykypäivän työelämä edellyttää jatkuvaa oppimista. Olen ilahtunut siitä, että ISS:läiset käyttivät viime vuonna yhteensä 9 100 päivää kouluttautumiseen, mikä vastaa yli 68 000 tuntia. Taitojen kehittäminen luo arvoa oppijalle itselleen ja tukee yrityksemme liiketoimintaa ja kilpailuetua pitkällä tähtäimellä. Kyse onkin investoinnista tulevaisuuteen sekä yksilön että yrityksen näkökulmasta.

Oleellisinta kaikessa vastuullisuustyössämme on jatkuva, tiivis yhteistyö koko arvoketjumme osalta. Haluankin kiittää kaikkia asiakkaitamme, jotka ovat luottaneet meihin ja antaneet meille mahdollisuuden kehittyä entistä paremmiksi. Vain yhdessä voimme saavuttaa aitoja ja pitkäkestoisia muutoksia ja luoda arvoa koko yhteiskunnalle. Tänä vuonna aiommekin asettaa itsellemme uusia tavoitteita kestävän kehityksen edistämiseksi.

Helsingissä toukokuussa 2024

Jukka Jäämaa
toimitusjohtaja


1.2 ISS lyhyesti

Teemme maailmasta toimivan luomalla tiloja, joissa on hyvä olla.

ISS Palvelut on Suomen johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys ja yksi Suomen suurimmista yksityisistä työnantajista. Tehtävänämme on luoda asiakkaillemme palvelukokonaisuus, joka kehittää asiakkaan liiketoimintaa tekemällä ympäristöstä toimivan, älykkään ja tuottavan. Kun arki on sujuvaa, asiakkaamme voivat keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa. Lyhyesti sanottuna: Teemme maailmasta toimivan luomalla tiloja, joissa on hyvä olla.

Kokonaispalvelumme koostuu siivous-, kiinteistö-, ravintola- ja työpaikkapalveluista. Rakennamme palveluratkaisustamme aina asiakkaan näköisen: ratkaisu perustuu asiakkaan toimintaympäristön ja ydinliiketoiminnan tuntemukseen.

ISS toimii Suomessa noin 300 kunnassa ja työllisti viime vuonna 7 613 työntekijää. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 445 miljoonaa euroa. Pääkonttori sijaitsee Helsingissä.

ISS Palvelut on osa kansainvälistä, vuonna 1901 Tanskassa perustettua ISS-konsernia, joka toimii yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa. ISS:n maailmanlaajuinen liikevaihto vuonna 2023 oli 10,6 miljardia euroa, ja globaalisti ISS:n palveluksessa oli noin 350 000 henkilöä.

1.2.1 ISS:n arvot

Jokainen ISS:n työntekijä on tärkeä, kun teemme maailmasta toimivan luomalla tiloja, joissa ihmisten on hyvä olla. Siksi me kaikki elämme ISS:n arvojen mukaisesti. Arvot ovat periaatteita, jotka ohjaavat päivittäistä toimintaamme. Ne opastavat meitä olemaan erinomaisia palveluammattilaisia ja vastuullisia kansalaisia.

Arvomme, jotka ohjaavat jokaisen ISS:läisen päivittäistä toimintaa, ovat yhtenäisyys, rehellisyys, vastuullisuus, yrittäjyys ja laatu.


1.3 Taloudelliset tunnusluvut

Taloudelliset tunnusluvut

ISS Palvelut202120222023
Liikevaihto, milj. €423443445
Liikevoitto, milj. €242726
Liikevoitto, %5,66,15,8
Maksetut verot, milj. €33,33,5
Henkilöstökulut, milj. €241255259
Palkkojen osuus henkilöstökuluista, %838281
Maksetut palkat, milj. €201208211
Palkoista ennakonpidätyksiä, milj. €34,333,033,0
Eläkemaksuja, milj. €313233
Muut henkilöstökulut, milj. €101515
Ostetut tavarat, materiaalit ja palvelut, milj. €130139133
Investoinnit, milj. €6,77,99,0
Nettorahoituskulut, milj. €2,93,23,8
Arvonlisäverot, milj. €67,265,366,9

1.4 Vuoden kohokohdat

Tammikuu

ISS:n Omena-ohjelman tarkoitus on antaa tunnustusta ja palkita esimerkillisiä työntekijöitä, jotka tuottavat erinomaisia palvelukokemuksia ja tukevat omalla työllään asiakkaan liiketoiminnan kehittymistä. He toimivat ISS:n arvojen – yhtenäisyys, rehellisyys, vastuullisuus, yrittäjyys ja laatu – mukaisesti ja tekevät niin asiakkaan kuin työkavereiden elämästä helpompaa, tuottavampaa ja mukavampaa. Vuoden 2022 Omena-voittajana palkittiin tammikuussa kohdepäällikkö Riitta-Liisa Karjalainen, jolla on takana ISS-uraa lähes 40 vuotta.


Helmikuu

Helmikuussa saimme kiitettävän arvosanan tilaajayritysten HSEQ-arvioinnissa, jossa olimme toimialamme paras ja kaikista auditoiduista yrityksistä kuudenneksi paras. Saimme kiitosta erityisesti toimintaamme ohjaavista yhteisistä arvoista sekä HSEQ-ajattelun mukaisesta toimintapolitiikastamme. Edistämme jatkuvaa parantamista aktiivisesti mm. ISO-sertifioitujen johtamisjärjestelmien avulla.


Maaliskuu

ISS on siivonnut Helsinki-Vantaan lentoasemalla yhtäjaksoisesti jo 70-luvulta lähtien. Maaliskuussa ISS:n lentoaseman siivoustiimi sai ansaitsemaansa huomiota ja kiitosta, kun Helsinki-Vantaan lentoasema palkittiin Euroopan puhtaimpana lentoasemana. Voittajista päättivät lentomatkustajat itse, ja mukana äänestyksessä oli yli 550 lentoasemaa ympäri maailmaa.


Huhtikuu

Saavutimme jälleen Nolla tapaturmaa -foorumin työturvallisuuden tasoluokituksen: olemme tasolla III – Suuntana työturvallisuuden maailman kärki. Foorumin tavoitteena on työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin jatkuva parantaminen sekä hyvien käytäntöjen levittäminen. Tasoluokitus on merkki sitoutumisesta ja tuloksellisesta työstä kohti nollan tapaturman tavoitettamme.


Toukokuu

ISS Palveluille myönnettiin kolmatta kertaa Hyvän mielen työpaikka® -merkki. Se on tunnustus työpaikoille, jotka ovat valmiita sitoutumaan henkilöstön mielenterveyden ja hyvinvoinnin suunnitelmalliseen vahvistamiseen. ISS saa erityistä kiitosta sinnikkäästä ja määrätietoisesta työstä, jota olemme tehneet keskustelukulttuurin avoimuuden lisäämiseksi ja mielenterveyskysymyksiin liittyvän leiman hälventämiseksi.


Kesäkuu

Kasper Fangel nimitettiin ISS-konsernin toimitusjohtajaksi kesäkuussa Jacob Aarup-Andersenin jatkettua uraansa ISS:n ulkopuolella. Fangelilla on yli 15 vuoden kokemus globaalien ja monialaisten tiimien rakentamisesta ja johtamisesta ISS:llä. Hän on toiminut ISS:llä useissa tehtävissä: Vice President Finance, Pohjois-Amerikan alueen IFS Division and Interim CFO, Länsi-Euroopan alueen CFO ja globaalin Barclays-asiakkuuden Commercial Director.


Heinäkuu

ISS oli Helsinki Priden virallinen kumppani kolmatta kertaa peräkkäin. Pride-kumppanuus on strategiamme mukaista yhteistyötä, joka tuo näkyväksi monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden kulttuuriamme. Yhteistyö näkyi muun muassa sosiaalisen median kanavissa sekä erilaisissa oheistapahtumissa. Helsinki Pride -viikko huipentui paraatiin ja suureen puistojuhlaan 1. heinäkuuta.


Elokuu

ISS:n työturvallisuuden kehityssuunnitelmassa painopistettä on siirretty entistä enemmän ennakoivien rutiinien juurruttamiseen. Vahvaan vuorovaikutukseen nojaava ennakoiva turvallisuustyö on keskeisessä roolissa, ja sen mukaisesti luotiin kuvalliset turvallisuusohjeet siivoustyöhön. Tarkoituksena on myös kielimuurien murtaminen: ohjeet visualisoitiin helposti omaksuttaviksi kuvapareiksi.


Syyskuu

Ympäristövastuullisuus on yksi ISS:n viidestä prioriteetista sekä monen asiakkaamme strateginen painopistealue. Vietämme syyskuussa Planet Weekiä, jonka tarkoituksena on muistuttaa, että ympäristövastuullisuus on osa päivittäistä toimintaamme. Olemme sitoutuneet kehittämään kestäviä palveluratkaisuja, ja tavoitteenamme on Net Zero vuonna 2040 koko arvoketjumme osalta. Planet Weekin aikana osallistuimme myös World Cleanup Dayhin. 


Lokakuu

Vuoden 2023 aikana ISS:llä otettiin käyttöön MyISS, kaikille ISS:läisille yhteinen työkalu ja alusta, joka kokoaa uutiset, yritystämme koskevat tiedot sekä työhön liittyvät työkalut ja järjestelmät yhteen paikkaan. MyISS:n tarkoitus on yksinkertaistaa digitaalista työympäristöä. Lokakuun alussa MyISS:n käyttö mahdollistui kaikille Suomen ISS:läisille työtehtävästä, työpaikasta tai käytettävissä olevasta laitteesta riippumatta.


Marraskuu

ISS Palveluissa suoritettiin marraskuussa vaalit työsuojeluvaltuutettujen ja työsuojeluasiamiesten valitsemiseksi 1.1.2024 alkavalle kaksivuotiselle työsuojelun toimikaudelle. Työntekijöille valittiin 9 alueellista työsuojeluvaltuutettua sekä varavaltuutetut. Toimihenkilöille valittiin niin ikään 9 työsuojeluvaltuutettua, joista osalle varavaltuutetut. Ylemmille toimihenkilöille valittiin yksi työsuojeluvaltuutettu. Lisäksi valittiin 4 valtakunnallista toimialakohtaista työsuojeluasiamiestä.


Joulukuu

Vuonna 2023 ISS haki itsenäisyyspäivän kunniamerkkejä viidelle ansioituneelle ammattilaiselle. Suomen tasavallan presidentti myönsi Suomen Valkoisen Ruusun ansioristin Kristian Wickströmille ja Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalin kultaristein Jaana KumlinilleLeena NevalaiselleKai Niemiselle ja Riitta Väisäselle.



1.5 Toimintaympäristö, strategia ja arvonluonti

Pyrimme ratkaisuillamme vahvistamaan toimintamme myönteisiä vaikutuksia.

ISS:n toiminnan olennaisimmat vaikutukset kohdistuvat omaan henkilöstöön, ilmastoon ja ympäristöön, resursseihin (energia ja materiaalit), tilojen ja toiminnan turvallisuuteen sekä liiketoiminnan harjoittamiseen. Pyrimme ratkaisuillamme vahvistamaan toimintamme myönteisiä vaikutuksia ja luomaamme arvoa sekä minimoimaan negatiivisia vaikutuksiamme.

ISS:n arvonluontiketju ja toiminnan vaikutukset on kuvattu kokonaisuudessaan alla olevassa arvonluontikuvassa.

 

Toimintaamme vaikuttavat megatrendit

1.5.1 Megatrendit

ISS:n toimintaan vaikuttavat sekä globaalit megatrendit että suomalaisen yhteiskunnan ja työskentelykulttuurin muutokset. Toimintaympäristömme on murroksessa. Yhteiskunnallinen ja taloudellinen epävarmuus on yleisesti lisääntynyt Venäjän hyökkäyssodan, poliittisten ääriliikkeiden vahvistumisen, teknologian roolin kasvun, yhteiskunnallisen polarisaation lisääntymisen ja ympäristökriisien seurauksena.

Toimintaympäristömme ennustettavuus heikkenee, mikä tekee liiketoiminnan suunnittelusta haastavampaa. Toisaalta yhteiskunnallinen murrosvaihe luo meille myös mahdollisuuksia. Voimme tarjota asiakkaillemme esimerkiksi ilmastonmuutoksen mukanaan tuomiin sopeutumistarpeisiin liittyviä uudenlaisia palveluratkaisuja, edistää palveluillamme luonnon monimuotoisuutta ja kehittää automaatioon ja robotiikkaan perustuvia tehokkaita toimintamalleja.

Digitalisaatio

Digitalisaatio ja automatisaatio muuttavat koko yhteiskunnan toimintaa. Palveluliiketoiminta ja kiinteistöpalveluala sen osana ovat digitalisoituneet nopeasti. ISS:n vahvuudet digitalisaatiossa ja automatisaatiossa liittyvät erityisesti robotiikan ja tekoälyn hyödyntämiseen sekä liiketoimintaprosessien automaatioasteen nostamiseen. Näiden avulla voidaan tulevaisuudessa enenevissä määrin helpottaa henkilöstön arkea ja tehostaa asiakkuuksissa tehtävää työtä. Lisäksi digitalisaation myötä on huomioitava entistä tarkemmin muun muassa tietoturva, häiriötön tietoliikenne sekä jatkuva ja ympäristövastuullinen energiansaanti.

Ekologinen kriisi ja kestävä kehitys

Niukkenevat luonnonvarat, luontokato ja ilmastonmuutos ovat akuutteja kriisejä, joiden hillitseminen ja joihin sopeutuminen edellyttävät mittavia ja kiireellisiä toimenpiteitä globaalisti myös koko yritysmaailmalta.

Ilmaston lämpenemisen hidastaminen edellyttää erityisesti hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Tämän takia sekä ISS:n päivittäisessä toiminnassa että pitkän aikavälin suunnittelussa huomioidaan muun muassa energiankäytön tehostaminen, fossiilisista energianlähteistä luopuminen, ilmastoystävälliset ravintoratkaisut, resurssitehokkuus ja vähähiiliset liikkumismuodot. Jotta pystymme tulevaisuudessa ehkäisemään entistä tehokkaammin palveluidemme aiheuttamia ympäristövaikutuksia ja tukemaan asiakkaidemme päästövähennystavoitteita, olemme asettaneet oma kunnianhimoiset ilmastotavoitteet.

Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen ja luonnonvarojen kestävä käyttö edellyttävät oman toimintamme luontohaittojen systemaattista minimointia sekä resurssien tarkkaa, pitkäjänteistä ja tehokasta käyttöä ja kiertotalouden hyödyntämistä.

Ulkoistaminen

Yhä useammat yritykset ja julkinen sektori ulkoistavat toimintoja ja palveluita, mikä luo ISS:lle merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia. Samanaikaisesti kehitys asettaa entistä suuremmat odotukset palveluiden kustannustehokkuudelle, laadulle ja toimivuudelle. Vastaamme näihin odotuksiin hyvin johdetulla, jatkuvasti kehitettävällä ja asiakkaan näkökulmasta helposti hallittavalla kokonaispalveluratkaisullamme, jonka tuotamme vastuullisesti.

Työelämän muutokset

Digitalisaatio, globalisaatio, hybridityö, uudenlaiset osaamisen tarpeet, työurien pidentyminen ja monimuotoistuminen sekä ammattirajojen hälveneminen muuttavat tapaamme tehdä töitä. Työelämässä pärjääminen vaatii uudenlaisia taitoja, monipuolisuutta ja osaamisen jatkuvaa päivittämistä. ISS:n työntekijöihin vaikuttaa etenkin ammattiosaamisen monipuolistuminen digitalisaation ja teknologian kehittymisen myötä. Työurat ovat entistä pidempiä ja monimuotoisempia. Erityisesti nuoret hakevat työltä vahvaa merkityksellisyyttä, mihin työnantajien tulee vastata. Lisäksi työn ja vapaa-ajan välisen tasapainon merkitys on kasvanut.

Demografiset muutokset

Väestön ikärakenteen muutokset ja maahanmuuton tuomat kulttuuriset vaikutukset tuovat sekä mahdollisuuksia että haasteita, jotka pitää pystyä huomioimaan laajasti koko yhteiskunnassa. ISS ottaa huomioon työntekijöiden kasvavan moninaisuuden sekä roolissaan työnantajana että asiakkailleen tarjoamissaan palvelukokonaisuuksissa. Kasvava työvoimapula kiristää kilpailua osaavasta ja motivoituneesta työvoimasta. Merkittävänä työllistäjänä ISS:n on pystyttävä tarjoamaan työsuhteita, jotka palvelevat erilaisia elämäntilanteita ja toiveita liittyen niin työaikoihin, työsuhteiden pituuksiin, työnteon malleihin kuin työn merkityksellisyyteen.

1.5.2 Strategia

Toimintamme tarkoitus on tehdä maailmasta toimiva luomalla tiloja, joissa on hyvä olla. Tavoitteemme on vuoteen 2025 mennessä tulla maailman arvostetuimmaksi kiinteistöpalvelualan kokonaispalveluratkaisun toimittajaksi ja vahvistaa entisestään ISS:n asemaa maailman johtavana siivouspalvelutoimijana.

Vuonna 2020 käyttöön otettu OneISS-strategia ja sen mukainen toimintamalli tuovat ISS-konsernin ja kaikki ISS-maat lähemmäs toisiaan varmistaen toimintamme tarkoituksen toteutumisen asiakkuuksissamme päivittäin.

Vuonna 2023 ISS-konserni terävöitti strategista painopistettään. Kasvatamme panostuksiamme teknologiaan ja digitalisaatioon. Vahvistamme globaalia toimintamallia asiakkuuksien toteuttamisessa sekä yhtenäisen yrityskulttuurin rakentamisessa.

  • Investoimme erityisosaamiseen, tehokkuuteen ja teknologiaan voidaksemme tuottaa entistä parempia, asiakkaiden tarpeisiin sopivia palveluja ja tuotteita.
  • Vahvistamme avainasiakasstrategiaamme. Ydinpalveluillamme tuotamme avainasiakkaillemme laatua ja tehokkuutta.
  • Johdamme toimialaamme kestävässä kehityksessä vähentämällä niin omaa kuin asiakkaidemme hiilijalanjälkeä.
  • Meistä tulee yhtenäisempi globaali työyhteisö, jossa on yhteinen, monimuotoisuutta arvostava organisaatiokulttuuri. Pidämme huolta ihmisistä, tarjoamme heille mahdollisuuksia sekä autamme heitä kehittämään itseään ja tekemään parhaansa.

Liiketoimintamme keskiössä ovat ihmiset. Ammattilaisemme palvelevat monenlaisissa tiloissa: kiinteistöissä, sairaaloissa, tehtaissa, toimistoissa, lentokentillä, niin sisällä kuin ulkona. Tarjoamme ratkaisuja, jotka kehittävät asiakkaan liiketoimintaa ja tekevät elämästä helpompaa, tuottavampaa ja mukavampaa – tuottamalla palveluita laadukkaasti ja vastuullisesti sekä jatkuvasti kehittäen. Vastuulliset toimintatavat on sidottu osaksi strategiaamme, liiketoimintaamme, tuotteitamme ja palveluitamme sekä osaksi työmme arkea.

ISS Suomella on lisäksi maakohtainen strateginen suunnitelma, jota tarkasteltiin ja päivitettiin vuonna 2023. Edistämme henkilöstökokemusta panostamalla johtamiseen, hyvinvointiin, yhdenvertaisuuteen ja yhteenkuuluvuuteen sekä tarjoamalla monipuolisia ja monimuotoisia ura- ja etenemismahdollisuuksia. Haemme kannattavaa kasvua tarjoamalla kokonaisvaltaisempia palveluita, panostamalla tuotekehitykseen sekä vahvistamalla toimialoihin liittyvää erikoisosaamista. Täytämme asiakkaidemme odotukset laadukkaasti sekä keskitymme hyödyntämään digitalisaatiota ja tekoälyä toimintamme kehittämiseksi.

ISS Palvelut tuottaa suomalaiselle yhteiskunnalle arvoa etenkin vastuullisena ja vakaana työnantajana. 

1.5.3 Arvoa yhteiskunnalle

ISS Palvelut tuottaa suomalaiselle yhteiskunnalle arvoa etenkin vastuullisena ja vakaana työnantajana. Toimimme työvoimavaltaisella alalla, joten ammattitaitoinen ja sitoutunut henkilöstö on meille merkittävä voimavara. Työllistämme matalalla kynnyksellä ihmisiä riippumatta heidän taustastaan ja koulutustasostaan. Teemme tiivistä yhteistyötä toimialajärjestöjen kanssa. Haluamme vaikuttaa koko toimialamme kehittymiseen.

Tarjoamme ihmisille joustavia tapoja työllistyä sekä osa- että kokoaikaisiin työsuhteisiin, millä tuemme erilaisten elämäntilanteiden asettamia reunaehtoja työssäkäynnille. Koulutamme työntekijöitämme aktiivisesti ja mahdollistamme työntekijöidemme urakehityksen. Vuonna 2023 työntekijöidemme yhteenlaskettu koulutustuntien määrä oli 68 000. Tarjoamme koulutuksia yksittäisistä valmennuksista kokonaisiin tutkinto-ohjelmiin. Työntekijöillämme on mahdollisuus hakeutua suorittamaan tutkintoa heitä varten suunnittelemiimme talotekniikan insinööriohjelmaan, liiketalouden tradenomiohjelmaan sekä johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon tähtäävään koulutukseen (JYET).

Työllistämme yli 7 600 henkilöä, jotka edustavat yli sataa eri kansalaisuutta. Huomioimme monikulttuurisuuden työympäristössä usealla tavalla ja pyrimme osaltamme edistämään maahanmuuttajataustaisten työntekijöidemme kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Tarjoamme työntekijöillemme suomen kielen koulutusta ja huomioimme työntekijöiden monimuotoisuuden henkilöstöviestinnässämme; käyttämämme MyISS-sovellus kääntää sisällöt kielelle, jota työntekijä parhaiten ymmärtää. Uudistimme myös ravintola- ja siivouspalveluiden työturvallisuuden ohjeet paremmin monikulttuuriseen työympäristöön soveltuviksi. Uudet visuaaliset ohjeistukset on helppo sisäistää työntekijän äidinkielestä riippumatta, ja ne jäävät paremmin mieleen. Tämä purkaa osaltaan työllistymisen esteitä.

Tuotamme kokonaisvaltaisia ja räätälöityjä palveluratkaisuja asiakkaidemme hallinnoimiin tiloihin, jotta he voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa. 

1.5.4 Arvoa asiakkaille

Asiakkaille ISS Palvelut tuottaa arvoa palveluidensa kautta. Tuotamme kokonaisvaltaisia ja räätälöityjä palveluratkaisuja asiakkaidemme hallinnoimiin tiloihin, jotta he voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa. Jatkuvasti kehittyvä kokonaispalvelumme on ISS:n strategian ja kilpailukyvyn ytimessä. Sen onnistuminen edellyttää meiltä asiantuntijuutta omissa palveluissamme ja asiakkaidemme liiketoiminnan ymmärtämistä.

Palveluissamme keskiössä ovat hyvä palvelukokemus, vastuullisuus ja turvallisuus. Haluamme, että henkilökohtainen kontakti asiakkaaseen ja heidän tarpeisiinsa räätälöity palvelu näkyvät palvelukokemuksen jokaisella tasolla. Asiantunteva ja monimuotoinen henkilöstömme tarjoaa asiakkaillemme uusia näkökulmia ja oivalluksia palveluihimme liittyen. Onnistunut palvelukokonaisuus vaikuttaa positiivisesti sekä asiakkaidemme työntekijöiden viihtyvyyteen että mielikuvaan, jonka asiakkaidemme asiakkaat ja yhteistyökumppanit saavat yrityksestä kiinteistössä vieraillessaan.

Haluamme kasvattaa asiakkuuksistamme kumppanuuksia, joissa yhteistyötä kehitetään säännöllisellä vuoropuhelulla sekä yhteistyöpalavereissa ja työpajoissa. Luomme asiakkaillemme toimivia ja turvallisia tiloja, jotka sopivat niin lähi- kuin hybridityön vaatimuksiin. Noudatamme työturvallisuustyössämme ennakoivan työn periaatetta taataksemme sekä asiakkaidemme että työntekijöidemme terveyden ja turvallisuuden.

Autamme asiakkaitamme vastuullisuuden edelläkävijöiksi. Tuemme asiakkaidemme vastuullisuutta hiilijalanjäljen pienentämisessä päivittäin esimerkiksi käyttämällä vähäpäästöisiä työkoneita, parantamalla kiinteistöjen energiatehokkuutta, minimoimalla asiakaskohteidemme ruokahävikkiä ja edistämällä kemikaalivapaata siivousta. Läpinäkyvän, jäljitettävän ja tehokkaan hankintaprosessimme ansiosta asiakkaamme voivat olla varmoja siitä, että käyttämämme alihankkijat täyttävät lakisääteiset velvoitteet ja ISS:n vaatimukset vastuulliselle liiketoiminnalle.

Digitalisaatio on valittu merkittäväksi strategiseksi painopisteeksi ja alan kilpailutekijäksi koko ISS-konsernissa. Energianhallintakeskuksemme ISS RECin (Remote Engineering Centre, aiemmin ISS HUB) avulla pystymme tarkkailemaan ja optimoimaan asiakkaidemme kiinteistöjen olosuhteita, automatiikkaa ja talotekniikkaa kaikkialla Suomessa. Näin autamme asiakkaitamme saavuttamaan esimerkiksi energiansäästötavoitteensa.

Vuoden 2023 aikana kehitimme uuden asiakaspalvelujärjestelmän, jonka otimme käyttöön vuodenvaihteessa. Järjestelmän kautta asiakkaidemme on helppo antaa palautetta. Palaute ohjautuu suoraan oikealle vastuuhenkilölle, mikä on lyhentänyt vasteaikoja selvästi. Olemme myös kehittämässä asiakasraportoinnin rajapintaa läpinäkyvämmäksi. Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme reaaliaikainen näkyvyys heille toimittamiimme palveluihin ja niiden vaikutuksiin.

1.5.5 Palvelukohtainen arvonluonti

Kokonaispalveluratkaisut

Räätälöimme aina kokonaispalveluratkaisut asiakaskohtaisesti. Toimintamme perustuu asiakkaan tavoitteisiin, tarpeisiin ja asiakkaalle annettuun arvolupaukseen. Kokonaispalveluratkaisujen arvo syntyy kustannustehokkuudesta ja kohteeseen täsmäkoulutetun ISS:n henkilöstön tekemistä havainnoista ja parannuksista, jotka tekevät työstä tehokkaampaa ja tiloista viihtyisämpiä.

Siivouspalvelut

Laadukas ja oikein tehty siivous takaa tilojen turvallisuuden, puhtauden ja viihtyisyyden. Kehittämällämme kemikaalivapaalla ylläpitosiivouksella pystymme tarjoamaan asiakkaillemme allergisoimattomat tilat, joiden siivouksessa ei käytetä ympäristölle ja ilmastolle haitallisia kemikaaleja. Lisäksi hyödynnämme siivouksessa enenevissä määrin robotteja, jotka tuovat tehokkuutta isojen lattiapinta-alojen siivoukseen vapauttaen työntekijöidemme työaikaa muihin tehtäviin.

Kiinteistöpalvelut

Kiinteistöpalvelujemme katkeamaton palveluketju kiinteistön suunnittelusta sen hallintaan ja päivittäiseen ylläpitoon varmistaa, että asiakkaidemme kiinteistöt toimivat moitteettomasti, säästävät energiaa ja säilyttävät arvonsa tavoitellun elinkaarensa loppuun asti. Kiinteistöhuoltomme huolehtii, että kiinteistö ja sen piha- ja viheralueet ovat toimivat ja turvalliset vuodesta toiseen. Tekniset palvelumme vastaavat kiinteistöjen talotekniikan, paloturvallisuuden ja tele- ja turvajärjestelyjen toimivuudesta ja korjauksista. Energia- ja ekotehokkuuspalvelut optimoivat kiinteistöjen olosuhteita ja energiankäyttöä.

Ravintolapalvelut

Ravintolapalvelumme tukevat asiakkaidemme hyvinvointia, tuottavuutta ja luovuutta. Palvelumme joustavat asiakkaan tarpeiden muuttuessa ja kehittyvät yhteisesti sovittujen tavoitteiden mukaisesti. Panostamme asiakaspalveluun ja seuraamme säännöllisesti asiakkaiden tyytyväisyyttä. Ravintolapalvelujemme vastuullisuuden takaa niitä varten laatimamme vastuullisuusohjelma. Tähtäämme ruokahävikin vähentämiseen, vastuullisiin hankintoihin elintarvikkeiden, astioiden ja ravintoloissa käytettävien puhdistusaineiden osalta sekä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen muun muassa kasvisruoan menekkiä lisäämällä.

Työpaikka- ja turvallisuuspalvelut

Työpaikka- ja turvallisuuspalvelumme tekevät kiinteistön käyttäjien arjesta sujuvaa niin turvallisuuden kuin viihtyvyyden näkökulmasta. Työpaikkapalvelumme sopivat kaikille toimialoille, ja ne suunnitellaan asiakkaan liiketoimintaan ja toimitiloihin sopiviksi. Turvallisuuspalvelumme ovat osa kokonaispalveluratkaisujamme. Kehitämme palveluiden mallin asiakaskohtaisesti uusimpia turvatekniikan ratkaisuja ja asiakkaan dataa hyödyntäen. Turvalliset tilat yhdessä onnistuneiden työpaikka- ja palvelukokemusten kanssa saavat ihmiset viihtymään ja vierailijat tuntemaan olonsa tervetulleiksi. Tämä lisää kiinteistön käyttäjien tuottavuutta ja luovuutta sekä vaikuttaa positiivisesti henkilöstön sitoutumiseen ja parhaiden osaajien rekrytoimiseen.


1.6 Teknologia

Tähtäämme korkealle: ISS-konsernin tavoitteena on koko toimialan teknologinen johtajuus.

ISS panostaa voimakkaasti innovaatio- ja digitalisaatiokehitykseen, joiden avulla muokataan toimialan tulevaisuutta sekä raivataan enemmän aikaa henkilöstölle ja asiakkaille. Automaatio on ISS:llä jo osa arkea; esimerkiksi tietotyön rutiinitehtäviä automatisoivia ohjelmistorobotteja on Suomessa käytössä jo yli 20.

Teknologista kehitystämme ohjaa kunnianhimoinen teknologiastrategia. Tähtäämme korkealle: ISS-konsernin tavoitteena on koko toimialan teknologinen johtajuus. Muutos on suuri, joten teknologian lisäksi panostamme myös osaamiseemme. Sen vuoksi olemme lisänneet viime vuosien aikana ohjelmistokehityksen investointeja 83 prosenttia ja kasvattaneet maailmanlaajuisen kehitystiimimme tuhanteen IT-asiantuntijaan. Myös Suomessa pyrimme teknologiastrategian mukaisesti teknologisen kehityksen ykköseksi toimialallamme. Mittaamme ja seuraamme jatkuvasti matkaamme kohti tavoitetta.

Tekoäly ei vielä tee vielä mitään yksin, vaan sen taustalla pitää olla järjestelmiä, jotka tuottavat hyvälaatuista dataa tekoälyn työstettäväksi.

Tekoälystrategia tähtää kasvuun ja työtyytyväisyyteen

Vuoden 2023 lokakuussa valmistui tekoälystrategia, joka määrittää, miten tekoäly vaikuttaa työn tekemiseen ISS:llä. Sen mukaisesti tavoittelemme kasvua ja henkilöstön työtyytyväisyyden lisäämistä tekoälyn avulla.

Strategiatyö vahvisti ajatuksiamme siitä, ettei teknologia korvaa ihmistä vaan helpottaa ja tehostaa työtä niin, että ihmiselle vapautuu aikaa mielekkäämpiin työtehtäviin. Esimerkiksi siivousrobotit ovat nyt ja tulevaisuudessa hyviä apureita, jotka tarvitsevat ihmisen ohjausta. Koneoppimiseen perustuva laskujen käsittely taas vähentää hallinnollista työtä laskutuksen ympäriltä.

Kiinteistönohjausjärjestelmä edistää tiedolla johtamista

Otimme vuoden 2023 aikana käyttöön uuden kiinteistönohjausjärjestelmän (K-ERP), joka sai aikaa isoja muutoksia kiinteistöhuollon ja teknisten palveluiden toimintatavoissa. Suunnittelun lähtökohtana oli helppokäyttöisyys; työntekijän on helppo kirjata toimenpiteitä mobiilikäyttöliittymässä. Järjestelmäpuolella taas keskityttiin automatisointiin ja uudistamaan koko order to cash -prosessi (O2C).

K-ERP on erinomainen esimerkki myös tiedolla johtamisesta ja datan optimoinnista. Olemme saaneet uusitun data-alustan kautta käyttöömme riittävästi dataa, jonka avulla voimme kehittää tekoälyä hyödyntäviä ominaisuuksia osaksi järjestelmää.

Kohti teknologista johtajuutta

Olemme nyt saavuttaneet hyvän perustason teknisten järjestelmien kehityksessä. Jatkossa keskitymme ottamaan kaiken irti tiedolla johtamisesta ja tekoälystä. Tekoäly ei vielä tee vielä mitään yksin, vaan sen taustalla pitää olla järjestelmiä, jotka tuottavat hyvälaatuista dataa tekoälyn työstettäväksi.

Tekoälystrategia jalkautuu tänä vuonna toimintasuunnitelmiksi, joita tarkastellaan viestinnän ja koulutuksen, teknologioiden sekä liiketoiminnallisten hyötyjen näkökulmasta. Tämä auttaa hahmottamaan, ovatko kehitettävät sovellukset hyödyllisiä ja taloudellisesti kannattavia.


1.7 Organisaatio

ISS Suomi noudattaa ISS-konsernin määrittelemää hallintotapaohjeistusta.

ISS Suomi on osa ISS-konsernin Northern Europe -liiketoiminta-aluetta. Konsernin johdon ja sen hallituksen päätösten toimeenpanoa Suomessa seuraa liiketoiminta-alueen johto tiiviissä yhteistyössä ISS Suomen johdon kanssa. ISS Suomi noudattaa ISS-konsernin määrittelemää hallintotapaohjeistusta ja täydentää sitä tarvittaessa maakohtaisella ohjeistuksella. Konsernin sisäinen tarkastus valvoo säännöllisesti, että ISS Suomi noudattaa ISS-konsernin määrittelemiä ohjeita.

Vuoden 2023 alussa ISS Palvelut Oy:n hallitukseen kuuluivat puheenjohtaja Carl-Fredrik Bjor, sekä jäsenet Lasse Fjeldgaard ja Peter Harder Thomsen. Maaliskuussa Peter Harder Thomsen siirtyi pois hallituksesta, ja hänen tilalleen valittiin Maciej Wąsek. Marraskuussa Lasse Fjeldgaard siirtyi pois hallituksesta, ja hänen tilalleen valittiin Maria Hultengren Larsson.

Hallituksen jäsenistä kaksi on miehiä ja yksi nainen. Heistä kaksi on 30–50-vuotiaita ja yksi yli 50-vuotias.

ISS Suomen johtoryhmä kokoontui vuoden 2023 aikana 11 kertaa.

Vuonna 2023 johtoryhmän jäseninä olivat toimitusjohtaja Jukka Jäämaa, talousjohtaja Seppo Haapalainen, henkilöstöjohtaja Maria Pajamo, kaupallinen johtaja Soile Kankaanpää, Operations Performance -johtaja Veijo Pitkäniemi, pääjuristi Heikki Eskola, tietohallintojohtaja Jenni Heinisuo sekä liiketoimintajohtajat Jukka-Pekka Tilus, Lasse Forsman, Eeva-Riitta Tuominen, Riku Kolari ja Henri Häyrinen.

Johtoryhmän jäsenistä neljä on naisia ja kahdeksan miehiä. Neljä jäsentä on 30–50-vuotiaita ja kahdeksan jäsentä yli 50-vuotiaita.

ISS Suomen organisaatio 2023


1.8 Johtaminen

Johtamisessa noudatetaan ISS-konsernin määrittelemää hyvää hallintotapaa, johtamiskäytäntöjä ja läpinäkyvyyttä.

ISS:llä johtaminen perustuu yrityksen arvoihin, strategiaan ja konsernitasolla määriteltyihin politiikkoihin ja periaatteisiin. Johtamisessa noudatetaan ISS-konsernin määrittelemää hyvää hallintotapaa, johtamiskäytäntöjä ja läpinäkyvyyttä.

Liiketoimintaa johtaa johtoryhmä, joka vastaa pitkän aikavälin strategisesta suunnittelusta sekä vuosittaisesta liiketoimintasuunnittelusta. ISS:n strategiset tavoitteet asetetaan nelivuotiselle strategiakaudelle osana liiketoimintastrategiaa, joka käsitellään johtoryhmässä ja hyväksytään hallituksessa. Siitä johdetaan vuosittaiseen toimintasuunnitelmaan vuositavoitteet ja toimenpiteet liiketoimintayksiköittäin. Toimintaa ja tavoitteita seurataan säännöllisesti johtoryhmässä. Niiden edistymisestä raportoidaan hallitukselle.

Organisaation johtamiskyvykkyyttä arvioidaan vuosittain Johtamisen kehyksen avulla osana kehityskeskusteluja. ISS:llä kannustetaan oma-aloitteisuuteen ja yhteistyöhön; yrittäjyys ja yhtenäisyys ovat keskeisiä arvojamme.

1.8.1 Yritysvastuun johtaminen

ISS on yhtiönä vahvasti sitoutunut edistämään vastuullisuutta ja kestävää kehitystä. Vastuullisuuslupauksemme mukaisesti kestävä liiketoimintamallimme tukee maailmaa, jossa elämme ja toimimme.

Vastuullisuus ISS:llä on integroitu osaksi päivittäistä johtamista ja strategiaa. Yhtiömme strategisista painopistealueista kaksi liittyy vastuullisuuteen – ympäristövastuuseen sekä sosiaaliseen vastuuseen. ISS-konsernin hallitus ja ylimääräinen yhtiökokous päättävät ISS:n vastuullisuusstrategian suunnasta ja seuraavat sen toteutumista.

Vastuullisuussuunnitelmiemme kehyksenä toimivat YK:n Global Compact -aloitteen periaatteet. Vastuullisuustyömme konkretisoituu perusperiaatteiden ja toimintapolitiikkojen kautta standardeihimme, ohjeisiimme ja käytäntöihimme, jotka kaikki ohjaavat päivittäistä toimintaamme.

ISS-konsernin ympäristövastuutoimikunnalla ja sosiaalisen vastuun toimikunnalla on omat vastuullisuusohjelmansa, joihin liittyviä vastuullisuusaloitteita toimikunnat edistävät ja joiden toteutumista ne seuraavat.

ISS:n toimintamallissa vastuullisuuden omistajuus on selkeää kaikilla tasoilla konsernista aina yksittäisiin asiakaskohteisiin. Jokainen toiminto vastaa ISS:n johtamisjärjestelmän mukaisesti oman toimintansa vastuullisuudesta ja sen kehittämisestä sekä edistää ISS:n keskeisiä vastuullisuusaloitteita. Suomen vastuullisuusohjelmassa huomioimme lisäksi paikallisten sidosryhmien odotukset, paikalliset strategiset painopisteet sekä alan toimintaympäristön. Suomessa vastuullisuustyön käytännön koordinoinnista ja raportoinnista vastaavat ISS Suomen vastuullisuusjohtaja sekä sosiaalisen vaikuttamisen kehittämisestä vastaava johtaja.

ISS:n johtamisjärjestelmä on sertifioitu ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001 -standardien mukaisesti, ja yhtiön eri politiikat, toimintaohjeet ja periaatteet kattavat ympäristö-, eettiset ja sosiaaliset näkökulmat niin yrityksen omassa toiminnassa kuin asiakkaille tuotetuissa palveluissa. Valtakunnallisesti sertifioitu toimintajärjestelmä kattaa kaikki kiinteistö- ja toimitilapalvelut sekä toimii työkaluna toiminnan jatkuvan parantamisen varmistamisessa. Käytössämme oleva vastuullisen hankinnan ohjelma edellyttää kaikkia toimittajiamme noudattamaan tiukkoja standardeja. ISS suorittaa auditointeja varmistaakseen standardien, lakien ja määräysten noudattamisen niin omassa toiminnassaan kuin arvoketjussa.

Uudistamme vastuullisuusohjelmamme sisältöä vuoden 2024 aikana. Tiiviillä yhteistyöllä koko arvoketjumme osalta varmistamme vastuullisuustyömme etenemisen asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

1.8.2 Henkilöstöjohtaminen

Johtamisen mallimme tarjoaa selkeät kriteerit päivittäiseen johtamistyöhön ja tukee esihenkilöitä palautteen antamisessa.

Laadukkaiden palveluiden tuottaminen asiakkaillemme edellyttää sitoutunutta ja osaavaa henkilöstöä. Hyvä henkilöstöjohtaminen on yksi tärkeimmistä henkilöstökokemuksen tekijöistä. Johdonmukainen ja oikeudenmukainen johtaminen luo positiivista asennetta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, mikä puolestaan sitouttaa ja motivoi henkilöstöä.

Henkilöstöstrategiamme pohjautuu henkilöstöpolitiikkojen ja -suunnitelmien lisäksi yhteiseen johtamisen malliin, joka tarjoaa selkeät kriteerit päivittäiseen johtamistyöhön ja tukee esihenkilöitä palautteen antamisessa. Arvioimme ja seuraamme johtamista osana vuosittaisia kehityskeskusteluita. Keskusteluilla varmistamme myös, että jokaisella on ymmärrys omasta työstään sekä riittävä osaaminen ja toimintaedellytykset työssä menestymiselle. Vuonna 2023 kehityskeskustelut toteutuivat 98 prosentilla työntekijöistämme.

Kiinnitämme erityistä huomiota esihenkilöidemme tukemiseen. Jokaisella liiketoimintayksiköllä on oma henkilöstöpäällikkönsä, joka tukee esihenkilöitämme. Johtamisvalmennusten avulla edistämme johtamiskulttuurin kehittymistä ISS:llä. Vuonna 2023 valmensimme esihenkilöitämme yhtiön johtamiskäytäntöihin, monimuotoisten tiimien johtamiseen sekä työsuhteen elinkaaren hallintaan.

1.8.3 Toiminnan periaatteet

Kaikessa ISS:n toiminnassa noudatetaan seuraavia perusperiaatteita:

Lakien noudattaminen

Paikallisia lakeja ja määräyksiä noudatetaan aina.

ISS:n arvot ja johtamisen periaatteet

Jokaisen työntekijän velvollisuus on tuntea ja noudattaa ISS:n yhteisesti määriteltyjä arvoja – yhtenäisyys, rehellisyys, yrittäjyys, vastuu ja laatu.

ISS:n eettiset periaatteet (Code of Conduct)

Jokaisen työntekijän velvollisuus on tuntea myös ISS:n eettiset periaatteet. Esihenkilön tehtävänä on varmistaa, että ISS:n liiketoimintaa johdetaan näiden periaatteiden mukaisesti ja että henkilöstö noudattaa niitä. Eettiset periaatteet on päivitetty vuonna 2010 yhdenmukaisiksi YK:n Global Compact -periaatteiden kanssa. Ne on lisäksi arvioitu ja päivitetty vuonna 2021. Jokainen työntekijä sitoutuu noudattamaan näitä periaatteita hyväksyessään työsopimusehtonsa ISS:n kanssa.

ISS:llä on käytössä anonyymi Speak Up -kommunikointikanava, jossa työntekijät voivat ilmiantaa eettisiä periaatteita tai lakeja rikkovan menettelyn.

Politiikat ja toimintaohjeet

ISS:n toimintapolitiikkojen ja -ohjeiden noudattaminen on ISS:n maajohdon vastuulla ja jokaisen ISS:läisen työn perusta. ISS:n Suomessa määrittelemä toimintapolitiikka kuvaa, miten yrityksen toimintaa ohjataan ja johdetaan niin, että yrityksen asettamat tavoitteet ja päämäärät toteutuvat. Toimintapolitiikan tueksi on määritelty ja dokumentoitu ISS:n toimintajärjestelmä.

Toimintajärjestelmä kuvaa toiminnan prosessit, mittaamisen, organisaation toimintaperiaatteet sekä sen, miten toimintaa kehitetään.

ISS:n toimintajärjestelmä on kuvaus ISS:n tavasta toimia (The ISS Way). Toimintajärjestelmä määrittää yhdessä sovitut toimintatavat, jotka selkeyttävät ja yhtenäistävät organisaation toimintaa ja sen myötä parantavat ISS:n kilpailukykyä ja tehokkuutta.

Toimintajärjestelmän avulla

  • varmistamme asiakastyytyväisyyden ja asiakkaalle annetun arvolupauksen toteutumisen
  • varmistamme henkilöstömme tyytyväisyyden, osaamisen ja työhyvinvoinnin systemaattisen kehittämisen
  • varmistamme päivittäisten toimintaprosessien sujuvuuden, yhdenmukaisuuden ja tasalaatuisuuden kaikissa palveluissa, yksiköissä ja paikkakunnilla
  • varmistamme liiketoimintamme vastuullisuuden ja turvallisuuden
  • luomme pohjan systemaattiselle toiminnan kehittämiselle sekä jatkuvalle parantamiselle jakamalla parhaita käytäntöjä palveluiden ja yksiköiden välillä.

ISS:n sertifioitua toimintajärjestelmää parannetaan jatkuvasti hyödyntämällä palautetta sekä sisäisiä että ulkoisia arviointeja.

Toimintajärjestelmä perustuu seuraaviin standardeihin:

  • ISO 9001:2015, laadunhallintajärjestelmät
  • ISO 14001:2015, ympäristöjärjestelmät
  • ISO 22000:2018, elintarviketurvallisuusjärjestelmät
  • ISO 45001:2015, työterveys- ja työturvallisuusjohtamisjärjestelmät

Toimintajärjestelmä kuvaa toiminnan prosessit, mittaamisen, organisaation toimintaperiaatteet sekä sen, miten toimintaa kehitetään. Toimintajärjestelmässä määriteltyjen prosessien, dokumenttien, tietojärjestelmien, lomakkeiden, mallien ja ohjeiden avulla uudet ja nykyiset työntekijät tietävät, kuinka heidän kuuluu toimia ISS:n tavalla.

ISS-konsernissa yhteisesti noudatettavat politiikat ja standardit on listattu täällä.

HSEQ-arviointi

Kiwa Inspecta suoritti helmikuussa 2023 HSEQ-arvioinnin, joka varmistaa ISS Palveluiden toimivan arvioinnin tilaajayritysten hyväksymien periaatteiden mukaisesti työterveys-, työturvallisuus-, ympäristö- ja laatuasioissa. Arvioinnin pistemäärän 715/750 mukaan ISS on HSEQ-asioissa toimialansa paras.

EcoVadis-vastuullisuusarviointi

Maailman johtava vastuullisuusarviointien tekijä EcoVadis myönsi ISS Palveluille kultaluokituksen osoituksena menestyksekkäästä työstämme sekä omien että asiakkaidemme vastuullisuustavoitteidemme eteen. Saimme huippuarvosanan Ympäristö ja ilmasto- sekä Työntekijät ja ihmisoikeudet -kategoriassa, ja arvioinnin kokonaispisteemme ylsivät toimialan yrityksen joukossa kolmen prosentin parhaimmistoon.


1.9 Riskienhallinta ja yritysturvallisuus

Tarkka ja kattava riskienhallinta luo vakautta, vaikuttaa välillisesti tulokseen ja on keskeinen osa myös maineenhallintaa.

Riskien hallinta on olennainen osa koko ISS-konsernin liiketoimintaa, jatkuvaa menestystä ja kasvua sekä osa arvonluontia asiakkaille sekä muille sidosryhmille. Tarkka ja kattava riskienhallinta luo vakautta, vaikuttaa välillisesti tulokseen ja on keskeinen osa myös maineenhallintaa.

ISS:n riskienhallintajärjestelmä on ISS-konsernin laatima ohjeisto, jonka avulla varmistetaan, että riskejä hallitaan määriteltyjen riskinottohalujen puitteissa ja organisaation strategisten tavoitteiden mukaisesti. Riskienhallintajärjestelmä kattaa kaikki ISS:n toiminnot, maat ja ISS:llä työskentelevät henkilöt.

Käytössämme ovat jatkuvat prosessit, joiden avulla tunnistetaan liiketoimintaan liittyvät riskit ja arvioidaan ne todennäköisyyden ja seurausten perusteella, määritellään riskien minimoimis- ja hallinnoimistoimenpiteet sekä nimetään riskien vastuutahot. Riskinarviointi tehdään kaksi kertaa vuodessa.

ISS-konserni on määritellyt avainriskit, joita seurataan myös maatasolla. Tunnistetut avainriskit liittyvät strategian edistämiseen, makrotaloudellisiin olosuhteisiin, työvoiman saatavuuteen ja työvoimakilpailuun, teknologian ja datan hyödyntämiseen, tapaturmien ehkäisemiseen, sopimusriskien hallintaan, lakien ja asetusten noudattamiseen erityisesti epävakailla toiminta-alueilla, tietoturvaan ja toimitusketjujen hiilineutraaliuden edistämiseen.

1.9.1 Kestävyysriskit osana riskienhallintaa ja johtamista

Kestävyysriskien hallinta on osa ISS:n riskien hallintaa ja kiinteä osa riskienhallintamenettelyjämme.

Vuoden 2023 lopussa aloittamamme kaksoisolennaisuusarviointi syvensi ymmärrystämme kestävyyteen liittyvistä riskeistä ja mahdollisuuksista, mikä mahdollistaa negatiivisten vaikutusten minimoinnin ja positiivisten kasvattamisen.

Kaksoisolennaisuusanalyysi tunnistaa maakohtaiset riskit ja mahdollisuudet

ISS Suomen toteuttamassa kaksoisolennaisuusanalyysissa merkittävimmät yritystason riskit liittyvät työvoiman saatavuuteen ja pysyvyyteen johtuen erityisesti Suomen työmarkkinoiden ikääntymisestä ja alan vetovoimasta. Liiketoiminnan riskeinä on myös tunnistettu päästövähennystavoitteiden toteutuminen aikataulussa sekä ISS:n tuottamien palvelujen kyky vastata asiakkaiden tarpeisiin hillitä ilmastonmuutosta.

Muut olennaiset vastuullisuusriskit liittyivät ihmisten turvallisuuteen, työntekijöiden ja arvoketjun työntekijöiden työoloihin ja yhdenvertaiseen kohteluun, energiankulutukseen, kemikaalien hallintaan sekä eettisen liiketoiminnan varmistamiseen.

Arvoketjuihin liittyvissä riskeissä ISS kiinnittää huomioita erityisesti ihmisoikeuksien turvaamiseen, toimitusketjujen eettisyyteen sekä harmaan talouden ja korruption torjuntaan. Näitä on kuvattu lisää kappaleissa 4.3 Ihmisoikeudet, 4.4 Vastuullinen hankintaketju ja 4.1. Harmaan talouden ja korruption torjunta.

Työntekijöiden työoloja ja yhdenvertaisuutta varmistetaan muun muassa palkka- ja HR-järjestelmien avulla, rekrytoinnin avoimuudella, vahvalla henkilöstöedustuksella, anonyymilla ilmoitusjärjestelmällä, kattavilla henkilöstöpolitiikoilla sekä kouluttamalla esihenkilöitä johtamiskäytäntöihin ja monimuotoisten tiimien johtamiseen sekä työsuhteen hallintaan. ISS tukee muuta kuin suomea äidinkielenä puhuvia suomen kielen koulutuksella ja on ottanut käyttöön monimuotoisuutta tukevia visuaalisia työturvallisuusohjeita sekä viestintäsovelluksen, jonka sisältö kääntyy yli 60 kielelle. Syrjinnälle on nollatoleranssi, ja ISS puuttuu jokaiseen havaitsemaansa epäkohtaan.

Työntekijöiden turvallisuus varmistetaan tavoitteellisella ja osallistavalla toimintatavalla. Olemme rakentaneet ennakoivan turvallisuustyön prosessin, jossa jokaisella työntekijällä on oma tärkeä roolinsa. Palvelutuotekohtaiset riskienarvioinnit ja turvallisuusohjeet perehdytetään heti työsuhteen alussa. Suunnittelun ja ohjauksen lisäksi esihenkilöt viestivät turvallisuuden tärkeydestä järjestelmällisesti. Ennen työn aloittamista teemme oman työn riskienarviointeja ja työn aikana turvallisuushavaintoja. Työturvallisuusasiantuntijamme auttavat ja ohjaavat työntekijöitämme työturvallisuudessa helppokäyttöisten ja suoraviivaisten työkalujen avulla. Turvallisuustyöstä kerrotaan lisää kappaleessa 2.3 Työturvallisuus.

Työkykyä varmistetaan ennakoivilla tuki- ja liikuntaelin- sekä mielen hyvinvoinnin toimintamalleilla ja työterveyshuollon toimintasuunnitelmalla sekä kouluttamalla ISS:n esihenkilöitä varhaiseen puuttumiseen. Työkykyä seurataan kuukausittaisissa johdon palavereissa ja ISS:n oman työkykyjärjestelmän sekä työhyvinvointitiimin toimesta. ISS:n työkyvyn hallinnasta lisää kappaleessa 2.2 Henkilöstön hyvinvointi.

Ilmastonmuutoksen hillinnän ja päästöjen vähentämisen hallitsemiseksi ISS:llä on käytössä selkeät roolit ja vastuut, määritellyt päästövähennystavoitteet (SBTi, Net Zero, Cool Food), järjestelmä tavoitteiden ja toteumien etenemisen seuraamiseksi ja raportoimiseksi sekä palvelukohtaiset toimenpideohjelmat. Toimenpideohjelmissa huomioimme myös energian kulutuksen sekä kemikaalien käytön. Vuonna 2024 jatkamme toimenpideohjelmien tarkentamista osana hiilitiekartan laadintaa.

Asiakkaiden turvallisuutta varmistamme niin ruuan laadun, liikkumisturvallisuuden kuin tietoturvan osalta.

ISS:n ravintoloilla on omavalvontasuunnitelma, jolla varmistetaan ruokaturvallisuus. Suunnitelma sisältää esimerkiksi raaka-aineiden laadunvalvonnan, elintarvikkeiden kylmäsäilytyksen ja ruokaturvallisuuden kannalta kriittisten pisteiden tunnistamisen ja hallinnan. ISS:n digitaaliseen omavalvontajärjestelmään kirjataan ruokien lämpötilatiedot sekä keittiön ja ravintolasalin siivouksen taso. Valmistettujen ruokien näytteet pakastetaan vähintään kahdeksi viikoksi ruuan laadun varmentamiseksi tarvittaessa myös jälkikäteen. ISS:n operoimat keittiöt ovat elintarvikevalvonnan piirissä, ja OIVA-raportti todistaa elintarvikehygienian toimivuuden

Liikkumisen turvallisuutta kehitämme osana työturvallisuutta. Työturvallisuuden prosessit on kuvattu kappaleessa 2.3 Työturvallisuus. ISS:llä on Suomessa oma, konsernin politiikkaan perustuva tietosuojapolitiikka, joka antaa vahvan perustan kaikkien kansallisten toimijoiden ja sidosryhmien tietosuojalla. Lue lisää kappaleesta 1.9.3 Tietosuoja ISS:llä.

Muutosten keskellä on mahdollisuuksia

Kaksoisolennaisuusanalyysissa mahdollisuuksina tunnistettiin muun muassa työnantajamielikuvan, koulutuksen ja työhyvinvoinnin vahvistaminen, ilmastonmuutoksen aiheuttamiin sopeutumistarpeisiin liittyvät uudet palveluratkaisut, biologisen monimuotoisuuden edistäminen asiakkaan liiketoiminnassa sekä vastuullisuustiedon tarjoaminen asiakkaiden oman vastuullisuustyön tukemiseksi.

Riskit ja niihin liittyvät mittarit ja toimenpiteet on kuvattu tarkemmin ISS-konsernin vuosikertomuksessa.

1.9.2 Yritysturvallisuus ja varautuminen

Yritysturvallisuus kattaa yrityksen kaikkien toimintojen turvallisuuden. Turvallisuustoiminnalla ehkäistään häiriöitä sekä suojataan henkilöitä, tietoa, mainetta, omaisuutta ja ympäristöä. Turvallisuustoiminta vaikuttaa ISS:n kilpailukykyyn ja parantaa yrityksen tuottavuutta.

ISS:n turvallisuustoiminnan pääpainopiste on ennalta ehkäisevässä toiminnassa. Tavoitteena on turvallisuuden kiinteä integroituminen yrityksen johtamiseen, prosesseihin, palveluihin ja henkilöstön toimintaan. Turvallisuus ja sen toteutuminen ovat jokaisen ISS:n työntekijän vastuulla.

Varautumisella ja siihen liittyvällä suunnittelulla ISS tunnistaa toimintaa uhkaavia tilanteita ja pyrkii reagoimaan tehokkaasti ja kokonaisvaltaisesti erilaisiin yrityksen toimintakykyä uhkaaviin haasteisiin.

Varautumiseen liittyen ISS jatkoi vuonna 2022 aloitettua kriisinhallintaan liittyvien toimintojen ja prosessin päivitystä. Päivitetty kriisinhallintaprosessi ja kriisiviestintään liittyvät käytännöt esiteltiin ISS Palveluiden johtoryhmälle sekä liiketoiminta- ja tukiyksiköiden johtoryhmille, ja ne jalkautuvat organisaatioon osana ISS:n normaalia johtamisjärjestelmää. Poikkeustilannekäytännöistä ja kriisinhallinnasta tiedotettiin henkilöstöä aktiivisesti sisäisissä viestintäkanavissa.

Vuoden 2023 aikana tehtiin aktiivista yhteistyötä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa turvallisuuden ja varautumistoimintojen yhteistyö- ja toimintamalleihin liittyen.

Yhteiskunnallisen varautumisen näkökulmasta ISS:n valmiuden ja varautumisen tasoa kohotettiin vuoden 2023 viimeisellä kvartaalilla turvallisuustilanteen vaatimalle tasolle.

ISS:n poikkeustilannetyöryhmä kokoontui 54 kertaa vuoden 2023 aikana. Kaikki tilanteet pystyttiin hoitamaan niin, ettei niistä aiheutunut erityistä haittaa yrityksen toiminnalle.

1.9.3 Tietosuoja ISS:llä

Vastuullisena työnantajana ja palveluntarjoajana ISS suhtautuu hyvin vakavasti velvollisuuteensa käsitellä henkilötietoja turvallisesti ja asianmukaisesti. ISS:llä on Suomessa oma tietosuojapolitiikka, joka antaa vahvan perustan kaikkien kansallisten toimijoiden ja sidosryhmien tietosuojalle.

ISS Palvelut Oy ja sen sisaryhtiöt panostavat merkittävästi resursseja tietosuoja-asioiden asianmukaiseen hoitamiseen ja kehittää toimintatapojaan jatkuvasti. Suomessa tietosuoja-asioista vastaa oma tietosuojavastaava sekä tietosuojatiimi, jonka tehtävänä on jatkuvasti arvioida nykyisiä käytänteitä ja seurata kehittyvää lainsäädäntöä.

ISS Suomen tietosuojapolitiikka perustuu ISS-konsernin politiikkaan. ISS-konsernin tietosuojayksikön tehtävänä on tukea kansallisia toimijoita tietosuojapolitiikan toteuttamisessa sekä asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa.


1.10 Keskeiset vastuullisuusteemat

ISS:n vastuullisuuslupaus: Luomme kestävää hyvinvointia.

ISS:n toiminnalla on merkittäviä taloudellisia, inhimillisiä ja ympäristöllisiä vaikutuksia. Toiminnan eri piirteet, vaikutukset sekä sidosryhmien näkemykset ja odotukset huomioidaan niin tavoitteiden asetannassa kuin päivittäisen toiminnan ja viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa.

1.10.1 Kaksoisolennaisuusanalyysi ohjaa vastuullisuustyötämme

ISS Suomi käynnisti loppuvuodesta 2023 kaksoisolennaisuusanalyysin (Double Materiality Assessment), joka valmistui alkuvuonna 2024. Analyysi toteutettiin EU:n kestävyysraportointidirektiivin raportointistandardien sisältämien periaatteiden mukaisesti, ja siinä tunnistettiin yrityksen toiminnalle olennaisimmat vastuullisuuden aihealueet ja arvioitiin niihin liittyvät riskit ja mahdollisuudet. Tavoitteenamme oli kartoittaa toimintamme vaikutuksia ja keskeisiä vastuullisuusteemoja sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät huomioiden ja valmistautua yhä läpinäkyvämpään vastuullisuusraportointiin.

Kaksoisolennaisuusanalyysi on merkittävässä roolissa viitoittamassa ISS Suomen omaa vastuullisuus- ja strategiatyötä. Kaksoisolennaisuusanalyysissä tunnistetaan vastuullisuuteen liittyvät riskit, joita tulee priorisoida ja hallita taloudellisten vaikutusten minimoimiseksi. Lisäksi tunnistetaan vastuullisuuteen liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia. Kaksoisolennaisuusarviointi tehtiin yhteistyössä ulkopuolisen konsultin kanssa. Arviointia päivitetään säännöllisesti.

ISS:n kaksoisolennaisuusanalyysin vaiheet:

  1. Kartoitusvaihe: Kaksoisolennaisuusanalyysin pohjaksi taustoitettiin ISS Suomen toimintaympäristöä ja siihen liittyviä megatrendejä ISS:lle olennaisten teemojen tunnistamiseksi. Arvioinnissa käytiin läpi EU:n ESRS-kestävyysaihekategoriat sekä koko arvoketju sisältäen esimerkiksi tuotteiden elinkaaren ja toimitusketjumme toiminnan.
  2. Sidosryhmänäkemys: Jatkuvasti käytävän vuoropuhelun lisäksi ISS kartoitti osana kaksoisolennaisuusanalyysia tärkeitä koko toimialan asiantuntijatahoja sekä edelläkävijäasiakkuuksia eri segmenteiltä. Tavoitteena oli osallistaa avainsidosryhmiä, ymmärtää yhä kattavammin sidosryhmien odotuksia ja liittää samalla vastuullisuusaiheet yhä tiiviimmin osaksi sidosryhmäyhteistyötä. Ulkopuolinen kumppanimme toteutti syventäviä haastatteluja sekä ulkoisille että sisäisille sidosryhmille tammikuussa 2024.
  3. Olennaisuusarviointi: Vaikutusten olennaisuuden arvioinnissa tunnistettiin kestävään kehitykseen liittyvät positiiviset ja negatiiviset vaikutukset ympäristöön tai ihmisiin konsernitasolla. Taloudellisen olennaisuuden arvioinnissa tunnistettiin ISS:n taloudelliseen kestävyyteen liittyvät riskit ja mahdollisuudet. Arviointiin osallistui kattava joukko ISS Suomen asiantuntijoita. Arvioinnissa hyödynnettiin arviointityökalua sekä työpajaa, jossa aiheita priorisoitiin ja arvioitiin.
  4. Olennaisuusarvioinnin tulosten validointi: Tulokset validoitiin ESG-projektiryhmässä. Tärkeimmät havainnot ja tulokset käytiin läpi ISS Suomen johtoryhmässä.
  5. Tulosten jalkauttaminen: Varmistaaksemme, että keskitymme strategiassamme, vastuullisuusohjelmassamme ja sidosryhmäviestinnässä olennaisimpiin vastuullisuusaiheisiin, esitimme kaksoisolennaisuusarvioinnin tulokset ja olennaisiksi nousevat teemat kaikille toimihenkilöille suunnatussa webinaarissa.

Kaksoisolennaisuusanalyysissä ISS Suomelle merkittävimmät kestävyysaiheet liittyivät henkilöstön terveyteen, turvallisuuteen ja yhdenvertaiseen kohteluun, ilmastonmuutoksen hillintään, energia- ja materiaalitehokkuuteen, tilojen ja toiminnan turvallisuuteen sekä eettiseen liiketoiminnan harjoittamiseen ja vastuullisiin arvoketjuihin.

Jokaisen kestävyysaiheen kohdalla eriteltiin siihen liittyvät vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet. Esimerkiksi oman henkilöstön kohdalla mahdollisuuksiksi tunnistettiin muun muassa työnantajamielikuvan kehittäminen entisestään, joustavien työmahdollisuuksien tarjoaminen sekä koulutus- ja uramahdollisuudet.

Kaksoisolennaisuusarvioinnissa ilmastonmuutoksen hillintä nousi olennaisimmaksi ympäristövastuullisuuden aiheeksi. Ympäristöteemojen osalta mahdollisuuksiksi nähtiin asiakkaiden tukeminen energiatehokkuudessa, päästöjen vähentämisessä ja ilmastonmuutokseen sopeutumisessa. Myös luonnon monimuotoisuuteen liittyvät palvelut nähtiin nousevana mahdollisuutena. Jatkossa tehokas vastuullisuusviestintä ja vastuullisuustiedon tarjoaminen asiakkaille korostuvat entisestään.

Kaksoisolennaisuusanalyysissa tunnistimme liiketoiminnallemme olennaiset vastuullisuusseikat, jotka muodostavat vastuullisuustyön sekä vastuullisuusraportoinnin sisältämien aiheiden ja tietojen perustan. Tunnistetut aiheet ovat linjassa strategiamme kanssa ja jo osittain osana nykyistä vastuullisuusohjelmaamme. Nämä teemat tulevat toimimaan vastuullisuustyömme perustana.

2023 Olennaisuustaulukko

Kategoriat
E
Environment
S
Social
G
Governance
Olennaisuus
Erittäin olennainen
Olennainen
Seurattava
ESG-kategoria
Aihe
E1
Ilmastonmuutoksen hillintä
E5
Resurssien käyttö (ostot)
E1
Energiatehokkuus omissa toiminnoissa ja palvelutuotannossa
E2
Ongelma-aineet (kemikaalit)
E5
Palveluntuotannon materiaalitehokkuus, kierrätys ja jätteiden käsittely
E1
Ilmastonmuutokseen sopeutuminen
E4
Biologinen monimuotoisuus
S1
Oikeudenmukaiset ja yhdenvertaiset työolot (Oma työvoima)
S1
Terveys ja turvallisuus (Oma työvoima)
S4
Tilojen ja toiminnan terveys ja turvallisuus (Arvoketju)
S1
Muut työhön liittyvät oikeudet (Oma työvoima)
S4
Läpinäkyvä ja tehokas vastuullisuusviestintä sidosryhmille
S1
Työolot ja yhdenvertainen kohtelu (Arvoketjun työntekijät)
S2
Muut työhön liittyvät oikeudet (Arvoketjun työntekijät)
G1
Korruption ja lahjonnan ehkäisy
G1
Yrityskulttuuri
G1
Hankintaketjun eettisyys

1.10.2 YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden tukeminen

ISS on valinnut YK:n kestävän kehityksen tavoitteista ne, joiden toteutumista se voi merkittävimmin edistää.

YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda 2030:n tavoitteena on lisätä ihmisten hyvinvointia, poistaa äärimmäinen köyhyys, turvata maapallon kantokyky ja ympäristömme tulevaisuus sekä mahdollistaa kestävä ja rauhanomainen globaali kehitys. Niin koko ISS-konsernilla kansainvälisesti kuin ISS Palveluilla Suomessa on merkittävä rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa ja kestävän huomisen rakentamisessa. Lisäksi kestävän kehityksen vaatimat ratkaisut tarjoavat ISS:n kaltaiselle yritykselle liiketoimintamahdollisuuksia.

YK:n 17 kehityksen tavoitteen joukosta on valittu kuusi tavoitetta, joita ISS Suomi erityisesti sitoutuu edistämään toiminnassaan. Tavoitteista on valittu ne, joiden toteutumista ISS voi merkittävimmin edistää. Tavoitteet ovat yhteneväiset koko ISS-konsernin kanssa. Alla on esitetty nämä tavoitteet ja piirteet, jotka ISS:n toiminnassa tukevat kyseisen tavoitteen saavuttamista.

Saavuttaa sukupuolten välinen tasa-arvo sekä vahvistaa tyttöjen oikeuksia ja mahdollisuuksia.
  • Tasa-arvoinen työkulttuuri. Suhtaudumme syrjintään nollatoleranssilla.
  • Sukupuolten tasa-arvo. Kaikilla on iästä ja sukupuolesta riippumattomat mahdollisuudet toimia johto- ja esihenkilötehtävissä. Esihenkilöistämme 51,7 prosenttia on naisia.
  • Joustavat työsuhteet ja työpaikan perheystävällisyys. ISS:llä on mahdollisuus osa-aikaisiin työsuhteisiin sekä joustaviin työaikoihin, elämäntilanteen mukaisesti. Tilapäisiä työjärjestelyjä hyödynnetään aktiivisesti sairauspoissaolojen sijaan.
  • Tasapuoliset ja kattavat koulutusmahdollisuudet. Käytössämme on MyLearning-koulutusjärjestelmä, joka toimii mobiilisti ja tuo ISS:n perehdytys- ja muut verkkokoulutukset jokaisen työntekijän ulottuville. Vuonna 2023 tutkintotavoitteisessa koulutuksessa oli yli 350 ISS:läistä ja ammatilliseen tutkintoon valmistui 190 henkeä.
Edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja
  • Vakaa ja turvallinen työpaikka kaikille. Suomen ISS:läiset edustavat 107:ää eri kansalaisuutta. Ammattilaistemme ikä vaihtelee 15 ja 75 vuoden välillä. Rekrytoinnissa kohtelemme kaikkia hakijoita tasavertaisesti.
  • Työturvallisuus. Tapaturmien määrässä on tapahtunut positiivista kehitystä. Miljoonaa työtuntia kohti tapaturmia sattui 14 kappaletta. Poissaoloon johtaneista tapaturmista kertova LTIF-lukumme on 7,2. Turvallisuushavaintoja teimme 31 479 eli 4,1 havaintoa per ISS:läinen.
  • Innovaatiot ja teknologia. Innovoimme kaikilla tasoilla – uusien työtapojen käyttöönotosta digitaalisiin ratkaisuihin. Teknologista kehitystämme ohjaa kunnianhimoinen teknologiastrategia sekä vuonna 2023 luotu tekoälystrategia.
  • Materiaalitehokkuus. Panostamme tehokkuuteen niin energian kuin materiaalien käytössä, jätteiden minimointiin sekä kierrätykseen sopivien materiaalien uusiokäyttöön.
Vähentää eriarvoisuutta maiden sisällä ja niiden välillä.
  • Yhtäläiset työmahdollisuudet kaikille. Työllistämme maahanmuuttajia ja erityisryhmien edustajia. ISS:n ammattilaiset edustavat 107:ää eri kansalaisuutta. Huomioimme myös eri ikäiset työnhakijat: työntekijöidemme ikäjakauma on tasainen, ja tarjoamme vuosittain kesätyöpaikan useille sadoille nuorille. Teemme myös yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten sekä korkeakoulujen kanssa.
  • Tasapuoliset työelämän oikeudet. Yhdessä työterveyshuollon kanssa panostamme työkykyjohtamiseen. Tilapäisten työjärjestelyiden käyttö on vakiintunut toimintatapa koko ISS:llä sairauspoissaolojen sijaan. Tavoite- ja kehityskeskustelut pidetään kaikille ISS:läisille, ja ne toteutuivat vuonna 2023 toimihenkilöiden osalta 100-prosenttisesti.
Varmistaa kulutus- ja tuotantotapojen kestävyys.
  • Raaka-aineiden valinta ja jäljitettävyys. Raaka-ainevalinnoilla edistämme vastuullisten ruokalajien päätymistä osaksi arjen ruokarutiineja. Käytämme kotimaista lähiruokaa, sesonkituotteita, luomuruokaa sekä erilaisia sertifioituja raaka-aineita.
  • Ruokahävikin minimointi. Ruoan valmistuksessa syntyvää ruokahävikkiä minimoidaan ammattikeittiöille kehitetyillä sovelluksilla.
  • Kemikaalivapaa siivous jo vuodesta 2018. Ultrapuhtaalla tai otsonoidulla vedellä, koneilla ja mikrokuituliinoilla, ilman puhdistusaineita toteutettava siivous on muuttanut koko alan perinteistä tapaa tuottaa siivouspalveluita. Käyttäessämme puhdistusaineita suosimme 100-prosenttisesti kasvipohjaisia elintarviketeollisuuden sivutuotteista valmistettuja puhdistusaineita.
  • Vedenkulutuksen minimointi. Pyrimme jatkuvasti kaikessa toiminnassamme tehokkaaseen vedenkäyttöön.
  • Kiertotalousratkaisut. Ympäristö- ja jätehuoltopalveluilla vaikutamme positiivisesti asiakkaidemme kierrätysratkaisuihin.
  • Vastuullinen hankinta. Kilpailutusprosessimme on läpinäkyvä ja jäljitettävä. Kaikkien toimittajiemme tulee hyväksyä yritysvastuudokumenttimme ja sitoutua niihin jo tarjousvaiheessa. Tuotteiden valinnassa huomioimme ympäristömerkinnät sekä uusiutuvien ja kierrätettyjen raaka-aineiden käytön.
Toimia kiireellisesti ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia vastaan.
  • Päästöjen vähentäminen. Olemme sitoutuneet Pariisin ilmastosopimuksen mukaiesen tavoitteeseen hillitä lämpötilan nousu 1,5 celsiusasteeseen, ja tavoitteenamme on Net Zero vuonna 2030 Scope 1:n ja Scope 2:n osalta sekä vuonna 2040 koko arvoketjun osalta.
  • Hiilijalanjälkilaskenta. Olemme laskeneet vuodesta 2019 alkaen palveluidemme hiilijalanjälkeä sisältäen koko arvoketjumme Scope 3 -päästöt. Laskenta perustuu GHG Protocol Accounting and Reporting Standardiin.
  • Asiakkaiden energiaratkaisut. Ottamalla kokonaisvaltaisen vastuun asiakkaan kiinteistön toimivuudesta, viihtyisyydestä ja energiatehokkuudesta vaikutamme myös kiinteistön hiilijalanjäljen pienentämiseen.
  • Kestävä ruokakulttuuri. Kehitämme jatkuvasti reseptiikkaa lihatuotteiden käytön vähentämiseksi. Käytämme vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita ja suosimme lähiruokaa.
  • Koulutus ja viestintä. Vastuullisuus näkyy omana teemanaan ISS Suomen strategiseen suunnitelmaan pohjautuvassa sisältösuunnitelmassa. Ympäristövastuullisuus on kiinteä osa palveluitamme, ohjeistuksiamme ja henkilöstön osaamisen kehittämistä.
Edistää rauhanomaisia yhteiskuntia ja taata kaikille pääsy oikeuspalveluiden pariin. Rakentaa tehokkaita ja vastuullisia instituutioita kaikilla tasoilla. ISS panostaa toimintansa vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyteen sekä ehkäisee systemaattisesti korruptiota ja harmaata taloutta. Työn tarjoaminen eri väestöryhmille vahvistaa yhteiskunnallista osallisuutta ja lisää yhteiskuntarauhaa.
  • Eettiset ja läpinäkyvät toimintatavat. Noudatamme ISS-konsernin terveys-, turvallisuus-, ympäristö- ja laatujohtamisjärjestelmää (HSEQ Management System) ja ISS Palveluiden toimintajärjestelmää. Toimintaohjeissamme on kuvattu laadunhallinta ja sen kehittäminen ISO 9001 -standardin mukaisesti.
  • Korruption ehkäisy. ISS vastustaa korruptiota ja lahjontaa kaikissa muodoissaan. ISS:n eettiset periaatteet ja ohjeistus (Code of Conduct) painottavat kilpailulainsäädännön vaatimusten mukaista ja korruptionvastaisten toimintatapojen ehdotonta noudattamista kaikessa toiminnassa. Kaikki ISS:n laajennetun johtoryhmän jäsenet ovat suorittaneet konsernin lahjonnan vastaisen koulutuksen ja kilpailuoikeudellisen koulutuksen.
  • Vastuullinen hankinta. Kaikki toimittajamme kuuluvat Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun. Hyödynnämme sähköisiä järjestelmiä kilpailutuksesta tilaukseen saakka, mikä tekee hankintaprosessistamme läpinäkyvän ja jäljitettävän. Suurimmille toimittajille määriteltyjä KPI-mittareita ovat muun muassa toimitusvarmuus ja reklamaatioiden määrä.
  • Sidosryhmäyhteistyö. Olimme kolmatta kertaa Helsinki Priden virallinen kumppani. Kumppanuus tuki vahvasti monimuotoisuuden strategiaamme. Jatkoimme vuonna 2023 kumppanuutta myös muun muassa i-Teamin kanssa, jonka yhdistelmäkone i-mop on yksi siivouspalvelumme vastuullisista valinnoista.
  • Yhteiskuntarauhan tukeminen. ISS on yksi Suomen suurimmista yksityisistä työnantajista. Henkilöstömme on monimuotoinen: osaajamme tulevat eri kulttuuri- ja osaamistaustoista.

1.11 Vastuullisuusohjelma

Luomme kestävää hyvinvointia.

ISS:n vastuullisuusohjelma kokoaa päivitetyt vastuullisuuslupauksemme ja -tavoitteemme sekä keskeiset keinot niiden saavuttamiseksi. Lisäksi ohjelmassa määritellään keskeiset mittarit toiminnan ja tavoitteiden edistymisen seuraamiseksi. Ohjelman toteutumista arvioidaan säännöllisesti.

Vastuullisuuslupaus

Jotta vastuullisuus toteutuisi näiden painopistealueiden mukaisesti kaikkien ISS:n keskeisten sidosryhmien keskuudessa, ISS antaa vastuullisuuslupauksen: Luomme kestävää hyvinvointia. Tämä tarkoittaa seuraavaa:

Henkilöstölle

Tarjoamme vakaan ja turvallisen työpaikan, joka mahdollistaa jatkuvan oppimisen ja kehittymisen. Lue lisää luvusta Henkilöstö.

Ympäristölle

Palveluillamme ja yhteistyöllä asiakkaidemme kanssa voimme vaikuttaa positiivisesti kiinteistöjen käytönaikaisiin ympäristövaikutuksiin ja rakennusten hiilijalanjälkeen. Lue lisää luvusta Ympäristö.

Yhteiskunnalle

Tuemme yhteiskunnan hyvinvointia tarjoamalla työpaikkoja, maksamalla veroja, estämällä korruptiota ja tekemällä kestäviä hankintoja. Lue lisää luvusta Hyvä hallinto.

Henkilöstö
Tavoite 2023
Tilanne 2023
Toimenpiteet 2023
Status
Tapaturmataajuus (Lost Time Injury Frequency)
Tavoite 2023 5,6
Tilanne 2023 7,2
Toimenpiteet 2023 Työturvallisuuden kehittämistyön painopisteenä ovat edelleen ennakoiva turvallisuustyö sekä työturvallisuusohjeiden ja perehdyttämisen kehittäminen.
Status
Sairauspoissaolot
Tavoite 2023 4,9 %
Tilanne 2023 5 %
Toimenpiteet 2023 Sairauspoissaolojen johtaminen on edelleen yksi ISS:n henkilöstöjohtamisen pääprioriteeteista vuonna 2024. Prosesseja tarkennetaan myös jatkossa yhteistyössä liiketoimintojen ja työterveyshuollon kanssa.
Status
Henkilöstön tyytyväisyys
Tavoite 2023 Toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus vuoden 2022 henkilöstökyselyn vastausten pohjalta.
Tilanne 2023 Henkilöstökyselyn pohjalta olemme kehittäneet erityisesti perehdyttämiseen liittyviä prosesseja ja toimintatapoja, loimme esimerkiksi kokonaan uuden esihenkilöiden perehdyttämisohjelman.
Toimenpiteet 2023 Henkilöstökysely toteutetaan syksyllä 2024.
Status
Ympäristö
Tavoite 2023
Tilanne 2023
Toimenpiteet 2023
Status
Net Zero
Tavoite 2023 Olemme sitoutuneet Pariisin ilmastosopimuksen mukaiseen tavoitteeseen hillitä lämpötilan nousu 1,5 celsiusasteeseen. Tavoitteenamme on saavuttaa Net Zero vuonna 2030 Scope 1:n ja Scope 2:n osalta ja vuonna 2040 koko arvoketjun osalta.
Tilanne 2023 Vuonna 2023 Science Based Target Initiative hyväksyi tieteeseen pohjautuvat ilmastotavoitteemme ja vahvisti lähitulevaisuuden päästötavoitteemme. Olemme laskeneet vuodesta 2019 alkaen palveluidemme hiilijalanjälkeä koko arvoketjumme osalta. Vuoden 2023 päästöt on laskettu entistä kattavammin sisältäen myös muut kuin suoraan palveluihimme kohdistuvat arvoketjumme Scope 3 -päästöt sekä maankäytön ilmastovaikutukset. Muutoksella on merkittävä vaikutus koko hiilijalanjälkeemme. Hiilijalanjälkilaskenta perustuu GHG Protocol Corporate Accounting and Reporting Standardiin.
Toimenpiteet 2023 Tarkentuneet lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin tavoitteet muutetaan konkreettisiksi toimenpiteiksi vuoden 2024 aikana työstettävällä hiilitiekartalla. Vuonna 2023 aloitimme päästöjen seurantaa ja raportointia tukevan projektin tiedon keruun, analysoinnin ja automatisoinnin kehittämiseksi. Projekti tulee jatkumaan vuoden 2024 ajan.
Status
Ravintolapalveluiden CO2-päästöjen vähentäminen
Tavoite 2023 Tavoitteenamme on vähentää ravintolapalveluiden päästöjä 25 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Tilanne 2023 Vuonna 2023 liityimme osaksi World Resource Instituten (WRI) Cool Food -ohjelmaa. Vuonna 2023 ravintolapalveluidemme CO2-päästöt vähenivät 17 prosenttia suhteessa ostettuihin kiloihin vuoteen 2022 verrattuna kun maankäytön ilmastovaikutus on huomioitu molempien vuosien laskennassa.
Toimenpiteet 2023 Tavoitteenamme on lisätä kasvipohjaisten tuotteiden käyttöä 30 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Aloitimme vuonna 2023 systemaattisen hybridireseptien käyttöönoton, jolloin osa eläinperäisistä proteiineista korvataan kasvipohjaisilla proteiineilla. Jatkamme reseptien käyttöönottoa vuonna 2024.
Status
Ruokahävikin minimointi
Tavoite 2023 Tavoitteenamme on puolittaa hävikki vuoteen 2027 mennessä.
Tilanne 2023 Vuonna 2023 vähensimme valmistus-, tarjoilu- ja lautashävikkiä 16 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna. Saimme valmiiksi uuden hävikkikoulutuksen henkilöstöllemme sekä konkreettisen ideakatalogin hävikin hallintaan.
Toimenpiteet 2023 Hävikin vähentämisen työkalujen jalkauttamista jatketaan vuonna 2024.
Status
Autokannan CO2-päästöjen vähentäminen
Tavoite 2023 Tavoitteenamme on sähköistää koko autokantamme vuoteen 2030 mennessä.
Tilanne 2023 Vuonna 2023 sähköautoilla ajetut kilometrit lisääntyivät 54 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. ISS:n konsernitason yhteistyö LeasePlanin kanssa autojen sähköistämiseksi käynnistyi 2023.
Toimenpiteet 2023 Sähköautojen määrän lisääminen, latausinfran laajentaminen yhdessä vuokranantajien ja asiakkaiden kanssa. Vuonna 2023 aloitimme hankkeen useiden latauspisteiden asentamiseksi toimitilojemme yhteyteen yhteistyössä vuokranantajiemme kanssa. Asennustöitä ja latauspisteiden käyttöönottoa jatketaan vuoden 2024 aikana.
Status
Yhteiskunta
Tavoite 2023
Tilanne 2023
Toimenpiteet 2023
Status
Hankintaketjun vastuullisuus
Tavoite 2023 Huomioimme kumppanin liiketoiminnan ja tuotteiden laadun, logistiset kanavat sekä turvallisuusnäkökohdat. Toimittajien edellytetään kuuluvan Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun.
Tilanne 2023 ISS huomioi kaikissa tarjouspyynnöissä vastuullisuusnäkökohdat muun muassa pyytämällä tietoja ympäristösertifikaateista ja ympäristömerkityistä tuotteista sekä tähtää vastuulliseen kuluttamiseen. Kaikissa alihankintasopimuksissa on huomioitu lakisääteiset ympäristö-, vastuullisuus- ja turvallisuusasiat.
Toimenpiteet 2023 Toimimme edelleen hankintakriteerien mukaisesti ja valvomme toimittajien laatua. Olennaisuusanalyysin pohjalta kehityskohteiksi nousivat arvoketjun työntekijöiden työolojen ja yhdenmukaisen kohtelun varmistamine sekä suhteet tavaran- ja palveluntoimittajiin, mukaan lukien maksukäytännöt.
Status
Eettiset toimintaperiaatteet
Tavoite 2023 Jokaisen työntekijän velvollisuus on tuntea ISS:n eettiset periaatteet. Myös kumppaneiden ja toimittajien tulee sitoutua noudattamaan tomintaohjeita (Code of Conduct).
Tilanne 2023 ISS:läiset suorittavat aiheeseen liittyvät koulutukset verkkokoulutusjärjestelmä MyLearningissä perehdytyksen yhteydessä ja säännöllisesti. Toimittajat tutustuvat ISS:n verkkosivuilla menettelytapasääntöihin ja hyväksyvät ne.
Toimenpiteet 2023 Jokaiselta ISS:läiseltä ja toimittajalta edellytetään edelleen menettelytapasäännön tuntemista ja siihen sitoutumista.
Status
Verojalanjälki
Tavoite 2023 Tuemme yhteiskunnan hyvinvointia muun muassa maksamalla veroja.
Tilanne 2023 ISS:n verojalanjälki vuonna 2023 oli yhteensä 151,3 miljoonaa euroa.
Toimenpiteet 2023 Yhtenä Suomen suurimmista yksityisistä työnantajista olemme edelleen myös merkittävä veronmaksaja.
Status